Zmeň svoj život
PohanstvoVýklad PísmaZverokruh - pravda zjavená vo hviezdach

Zverokruh – Pravda zjavená vo hviezdach (4.časť)

STRUKTURA, KTERÁ MÁ SVŮJ VÝZNAM

Nyní jsme už téměř připraveni prozkoumat obrazovou galerii znamení zvěrokruhu jedno znamení po druhém. Jak již bylo uvedeno dříve, existuje sluneční i měsíční zvěrokruh. Měsíční zvěrokruh má 28 částí, určených 28 dny oběhu měsíce kolem země. V Číně byl znám již v roce 2000 př. n. l.

Nejen že začínal znamením Panny (22/141), jméno jeho 28 Mansion (fází) a hvězd, které se v nich nacházejí, jsou co do pořadí tak i do svého významu stejné jako znamení slunečního zvěrokruhu. Je to stejné panorama historického plánu, stejně jasně rozprostřený postup budoucích událostí. Přesto se omezíme na sluneční zvěrokruh s jeho mnohými podrobnostmi. Sluneční zvěrokruh je rozdělen do tří oddílů nebo knih, každá z nich má své vlastní téma:

Kniha A (znamení 1 – 4): Zaslíbené ženino símě
Kniha B (znamení 5 – 8): Jeho zachránění lidé
Kniha C (znamení 9 – 12): Závěrečné vítězství jeho plánu

V každé knize je obsažen, detailně rozpracovaný a souvislý, uspořádaný postup rozvíjející myšlenky. Plánovitá struktura každé knihy je identická (viz tabulka na straně 48). A každé znamení svými znaky a vysvětlujícími dekany harmonicky směřuje v jednu souvislou hlavní myšlenku. Jasný důkaz jednoho mistrovského intelektu.

JMÉNA HVĚZD POTVRZUJÍ VÝZNAM

To však není vše. Význam každého znamení stvrzují jména hlavní hvězdy každého znamení. Významy jmen těchto hvězd jsou  povětšinou stanoveny starověkými noemskými nebo hebrejskými kořeny z nichž jsou utvořeny. Ty jsou vykládány ve světle nejlepších lingvistických pomůcek. Pokud si to přejete, můžete si přesnost starověkých jmen hvězd, které se nám dochovaly zkontrolovat, protože jsou stále zachovávány v každém dobrém atlase hvězdné oblohy. V našem vysvětlení zvěrokruhu budeme označovat starověké zdroje pomocí následujících kódů:

A arabsky
B babylonsky
C kaldejsky
Cp koptsky
E egyptsky
Et etiopsky
G řecky
H hebrejsky
I indicky
L latinsky
O orientálně
P persky
S syrsky

Abyste docenili „úžasný obraz“ – jasně rozprostřený sled událostí, navrhuji, abyste si přečetli doprovodnou tabulku dvakrát. Nejprve si projděte každý sloupec zleva doprava a pak shora dolů. Uspořádání rychle pochopíte. Takže, pusťme se do toho.


KNIHA A (Znamení 1 – 4)
ZASLÍBENÝ VYKUPITEL (Jeho první příchod aby trpěl)

1. ŽENINO SÍMĚ* PANNA: ZASLÍBENÉ ŽENINO SÍMĚ

Panna očekává svého zaslíbeného syna. Ten se jmenuje Semeno nebo Výhonek, který sestoupí (viz str. 15).

  • (a) COMA: DÍTĚ VYTOUŽENÉ VŠEMI NÁRODY

Toto dítě, po kterém toužily všechny národy, má hebrejské jméno Ihesu (viz str. 17).

  • (b) KENTAUR: ČLOVĚK DVOJÍ PODSTATY V PONÍŽENÍ

Hned vedle se na starověkých mapách hvězdné oblohy objevuje zvíře s lidskou hlavou nebo někdy muž s hlavou obětního zvířete, buď berana nebo telete (E). Jedná se o bytost s dvojí podstatou, pro člověka odpuzující a hroznou, přesto však ocnou, silnou a konající dobro, která zabodává své kopí do srdce nějaké oběti (jeho dvojí role jak oběti tak i toho, kdo oběť nabízí). Je umístěn přímo nad Jižním křížem, který nám vypráví o jeho smrti na kříži. Kentaur byl ve starověku nazýván Bezeh (A, C, H), což znamená „opovrhovaný“; Asmeath (H), což znamená „nabízející výkupné za hřích“; a Knemu (E), což má význam „určený ke smrti“.

Nejjasnější hvězda (kterou můžeme vidět v přední noze Kentaura) je Toliman, což znamená „až doposud a od nynějška“, což znamená „věčný“. Je známá také jako Cheiron (G), což znamená „probodnutý“. Hvězda Pholas znamená „prostředník“. Máme zde tedy portrét věčné bytosti dvojí podstaty – Boha a člověka v jedné osobě – „opovrhovaného“ člověkem (Iz. 53:3) a „nabízejícího výkupné za hřích“ (v. 10), který bude „proboden“ (jako při ukřižování). Tento „určený“ byl stanoven k tomu, aby nabídl sebe jako oběť a prostředníka mezi dvěma stranami – Bohem a člověkem.

  • (c) PASTÝŘ: VYVYŠOVANÝ PASTÝŘ A SKLIZEČ ÚRODY

Bootes (lat.) znamená „přicházející“ (G, E, H, O). Byl také nazýván Arctophylax „ochránce většího stáda“. Jména hvězd znamenají „probodený“, „drtící“ a „zachránce“. Jméno hvězdy Al Katurops (nacházející se v pastýřově pravé paži) znamená „výhonek, hůl“. Pastýř je líčen jako správce, panovník a ochránce stáda .Jako mocný žnec má také srp a shromažďuje ke žni své stádo. Další hvězda se nazývá Murphride, což znamená „ten, který odděluje“ ve smyslu oddělování ovcí od kozlů.

Ježíš je nazýván „Pastýřem našich duší“; „dobrý pastýř pokládá svůj život za ovce“ (1. Pt. 2:25; Žd. 13:20; J. 10:11). On říká:

„Nebo ovce mé hlas můj slyší, a já je znám, a následujíť mne. A jáť život věčný dávám jim, a nezahynouť na věky, aniž jich kdo vytrhne z ruky mé.“ (J. 10:27,28).

A abychom byli důslední, Ježíš je na konci historie lidstva líčen jako ten, který se vrací se srpem v ruce (Zj. 14:14-16) aby shromáždil své stádo a „oddělil ovce od kozlů“ (Mt. 25:32; srov. 13:30, 38, 39).

2. JEHO SVRCHOVANÉ VYKOUPENÍ * VÁHY: CENA, KTERÁ MUSÍ BÝT ZAPLACENA

Vedle se nacházejí váhy. Rameno vah, jehož pozici může změnit váha pírka, svědčí o štěstí vyobrazených postav – o zahlazení nekonečného a mocného nepřátelství. Celý nástroj při vážení ukazuje na věčný soud, který je nad celým vesmírem.

Dolní část vah směřuje k smrtonosnému škorpiónu. V některých zvěrokruzích drží ve svých klepetech misku levé strany vah škorpión; v jiných se klepeta občas vtírají na místo vah. V perském zvěrokruhu tyto váhy zvedá v jedné ruce nějaká postava, která druhou rukou svírá beránka – čímž prohlašuje, že cena, která musí být zaplacena a musí být zvážena na váhách je život Beránka.

Další jména tohoto hvězdného znamení jsou Al Zubena (A), s významem „koupit“, vykoupení“, „získat“ (Vykoupení (nebo výkupné) je zpětná koupě něčeho, co bylo majiteli odebráno) a Lambadia (Cp), což znamená „milostivý výhonek“. Jména hvězd odrážejí význam tohoto znamení. Hvězda na jedné straně vah má význam „nedostačující cena“ a jméno hvězdy na druhé straně (Kaphar) má význam „cena, která pokryje“. Právě toto hebrejské slovo je opakovaně používáno ve Starém zákoně a je překládáno jako „usmíření„ nebo „zakrytí“ hříchů.

Další hvězda je Zuben Akrabi – „cena sporu“. Vyobrazení Vah je použito i v Bibli: Lidé jsou:

…„kladeni na váhu“ (Ž. 62:10), „zvážen jsi na váze, a nalezen jsi lehký“ (Da. 5:27).

Člověk může být spasen pouze prostřednictvím oběti Vykupitele jako našeho Zástupce. Hřích je jako dluh, může být umořen přítelem nebo dlužníkem. Když vláda vynese rozsudek, může být za trest přijata náhrada. Takže jsme informováni, Ježíš nás Bohu vyplatil svou prolitou krví (Zj. 5:9). Doprovodné dekany dále tuto myšlenku zdůrazňují.

  • (a) JIŽNÍ KŘÍŽ: CENOU JE VYTRPENÝ KŘÍŽ

Kříž je cena za níž muselo být usmíření zakoupeno. Kříž stojí Kentaurovi, tomu, který „nabízí výkupné za hřích“, přímo v cestě a zajišťuje spojení s Váhami (cenou vykoupení). Jeho hebrejské jméno (Adom) znamená „vyťat“. Jeho koptské označení (Sera) znamená „vítězství ve velkém sporu“. U všech národů byl kříž symbolem vítězství, života a nesmrtelnosti prostřednictvím oběti. A je logické, že toto znamení (Jižní kříž) bylo naposledy viděno na obzoru v Jeruzalémě přibližně v době Ježíšova ukřižování.

Hipparchův a Ptolemaiův seznam Jižní kříž vynechal, protože záměrem bylo uvést pouze to co bylo tehdy viditelné a co se dalo na obloze určit. Kříž při svém pohybu po obloze při rovnodennosti zapadl tak hluboko na jih, že již nebyl více téměř viditelný. Přesto jej však několik dalších starověkých autorit udává jako jeden z dekanů Vah, které byly převzaty z nejstarších záznamů. Když byla souhvězdí nalezena, byl Kříž viditelný v pásmu 40 stupně a jeho existence podle původního proroctví vyšla najevo.  Biblická proroctví použila při předpovídání násilné Mesiášovy smrti stejný výraz jaký se vyskytuje ve znamení Kříže:

„… vyťat jest z země živých“ (Da. 9:26; Iz. 53:8).

  • (b) VLK: ZABITÁ OBĚŤ

Tato skupina hvězd byla známá také jako Victima (oběť). Samotná oběť za hříchy (Kentaur) probodává Victimu (oběť) – což nám ukazuje na nejvyšší sebeobětování. Ve starověku bylo toto znamení nazýváno Sura (A), „beránek“ a Asedah (H) a Asedaton (A), obojí znamená „k zabití“. V Egyptě to bylo líčeno jako mládí, Horus, „PŘICHÁZEJÍCÍ“, s prstem na rtech – gestem mlčení. Právě tak se Ježíš dobrovolně podřídil smrti. Řekl:

„Pokládám svůj život za ovce… dávám sám sebe“ (J. 10:15-18). „…neotevřel úst svých. Jako beránek k zabití veden byl…“ (Iz. 53:7); „…mlčel před svými žalobci…“ (Mk. 15:3-5); „pokořil se a byl poslušný až na smrt“ (Fp. 2:5-8).

  • (c) KORUNA: KOUPENÁ KORUNA

Velmi výstižně je Jižní kříž spojován se Severní korunou, konečnou odměnou oběti. Pavel píše:

„…vidíme Ježíše … slávou a ctí korunovaného…“ (Žd. 2:9).

3. STŘET ŠKORPIÓN: TEN, KTERÝ V BOJI ZRANÍ

Na mapách hvězdné oblohy je škorpión líčen v nelítostném boji s Vykupitelem. Pozvedá ocas k útoku na jeho patu. On však rozdrtí jeho hlavu. A Bible používá podobné přirovnání:

„Raní zajisté Bůh hlavu nepřátel svých“ (Ž. 68:22); „šlapati na hady a na štíry i na všelikou moc nepřítele“ (Lk. 10:19)

V arabštině a syrštině znamená škorpiónovo jméno „zraňující“, „boj“, „válka“; v koptštině „útok nepřítele“. Hlavní hvězdou ve skupině je hvězda Antares („zraňující“). Svítí hrozivým temně červeným světlem. Hvězda Al Akrab (A) znamená „zraňující přicházejícího“. Lesath (H) v bodci škorpióna znamená „zrůdný“. Škorpión v souhvězdí pozvedá v zuřivosti svůj ocas jako při útoku: Je to příběh nejnenávistnějšího boje toho, který v boji může smrtelně zranit.

V egyptských a židovských zvěrokruzích je toto znamení zobrazováno zrůdným hadem. Tak bývá Škorpión porovnáván s Hadem. Spor je především o Ježíši a Satanovi – Hadu, Drakovi, Škorpiónovi. Nepřítel se pokusil vyřadit Vykupitele ze hry při jeho narození a pak během celé jeho služby. Bodnutí škorpióna jej krutě postihlo v Getsemane. Byl to stav podobný agónii, který se nikdy předtím neobjevil a nikdy se již nebude moci opakovat. Při ukřižování se musel střetnout s nejkrutějším ze všech Satanových útoků. Vykupitelova „pata“ byla rozdrcena. Prorocké znamení zvěrokruhu bylo naplněno. Tento zápas je navíc dále a zcela neklamně potvrzován doprovodnými znameními tohoto znamení, neboli dekany.

  • (a) HAD: HAD USILUJÍCÍ O KORUNU

Prvním dekanem Škorpióna je Had, „Velký had“, v plné své hrůze. Had se natahuje pro Korunu, nebeskou korunu, a jediné co mu brání ji uchvátit je mužská postava, která jej pevně oběma rukama svírá. Had a Škorpión jsou znamení, která se vzájemně vysvětlují. Nejenže vidíme nepřítele jak útočí a působí krutá muka; je zde také krutý boj o Korunu. Je to bitva o panství – panství, které bylo ukradeno Adamovi a uchváceno Satanem, ale které má být znovuzískané přicházejícím Vykupitelem. Jedna z hvězd znamení Hada nese jméno, které znamená „prokletý“.

  • (b) HADONOŠ: VYKUPITEL, KTERÝ KROTÍ HADA

Jak se Had natahuje pro Korunu, je pevně držen Hadonošem, „krotitelem hada“; jeho egyptské a koptské jméno znamená „vůdce, který přichází“. Podle legendy je jak Bohem tak i člověkem, Přemožitelem smrti. On je ten „Vytoužený“ a on je tím „zraněným“. Ale on je také „Léčitel“ a „Všestranný lék“. Přestože zvedá jednu nohu od ocasu Škorpióna jakoby byla poraněna jeho bodnutím, druhou nohou drtí Škorpiónovu hlavu. Zde je vyobrazeno nejstarší světové svědectví, které bylo vyřčeno proti Satanovi ohledně přicházejícího ženina Símě:

„…ono potře tobě hlavu, a ty potřeš jemu patu“ (Gn. 3:15).

Význam jmen některých hvězd v tomto souhvězdí je následující: „had držený v objetí“, „pošlapaný“, „rozdrcený“, „zraňující“ a „zápasící“. Izajáš uvádí:

„On pak raněn jest pro přestoupení naše, potřín pro nepravosti naše; … a zsinalostí jeho lékařství nám způsobeno.“ (Iz. 53:5).

A skutečně, když Ježíš „obcházel kolem a uzdravoval“ (Mt. 9:35), ukazoval moc splnit svůj slib, že kdokoliv jej přijme a bude činit jeho vůli, bude v poslední den vzkříšen k životu věčnému.

  • (c) HERKULES: PŘEMOŽITEL ZLA

Další jména tohoto souhvězdí byla Bau (E), což znamená „ten, který přichází“; Marsic (H), „zraňující“ a (A, G, L) „silný“. Tento mocný muž klečí na jednom koleně se zvednutou patou, jako kdyby byla zraněna. Jeho levá noha je namířena přímo na hlavu Draka. Významy jmen hvězd ve zobrazení této postavy jsou „hlava vytouženého“, „klečící výhonek“, „nabízející výkupné za hřích“, „hlava toho, který rozdrcuje“ a „rozšlapávající“. Féničané jej považovali za Spasitele. Ačkoliv je dočasně sražen na kolena, třímá kyj spravedlivé moci.

Jak výstižné! Ačkoliv musí nést váhu všech hříchů světa, zraněn ve svém střetu s nepřítelem, přesto Ježíš zachází s mocí, kterou žádný člověk nezná. Zabít jej nebo se jej zbavit bylo vždy největším přáním všech vzbouřenců, a to dokonce až do dnešní doby.

4. JISTÉ VÍTĚZSTVÍ* STŘELEC: TRIUMFUJÍCÍ PŘEMOŽITEL DVOJÍ PODSTATY

Můžeme vidět jet s luky a šípy zdárného mocného bojovníka. Vypadá jako Kentaur, který je dvojí podstaty; avšak již ne v souvislosti s křížem daleko v dolních částech oblohy, který se nabízí jako oběť; ale nyní je tato postava pozdvihnuta a vypíná se, protože je postavena na sluneční dráhu. Je to Cheiron (G) – ten, který „šíří spravedlnost“. Jeho ozubené šípy jsou zamířeny na srdce Škorpióna. Jména hvězd označují „rozkoš“ ze svého poslání „plynulost“, rychlou a neodolatelnou moc. Naim (H) znamená „milostivý“. Někdy je líčen jako ten, který zabírá Apollónův trůn. Je také vyobrazován na bílém koni jak sráží své nepřátele a vytrhuje ze země i s kořeny veškeré zlo (I).

Biblické symboly se shodují:

„A v té slávě své šťastně vyjížděj s slovem pravdy, tichosti a spravedlnosti, … Střely tvé jsou ostré“ (Ž. 45:4,5).

Hlavní postava tohoto oddílu je zaslíbený Mesiáš. A znovu:

„…aj, kůň bílý, a ten, jenž seděl na něm, měl lučiště. A dána jest jemu koruna, i vyjel, přemáhaje, a aby přemáhal.“ (Zj. 6:2).

On je tentýž božský rek. On má korunu, trůn, důvod – důvod nastolit spravedlnost místo bezpráví, vzpoury a tyranie. On je určen k tomu, aby zničil dílo hada a aby jej navždy odstranil. Ježíšův druhý příchod je všude popisován jako příchod ve slávě, moci, rychlosti a náhlosti, jako příchod blesku. Celý příběh je ještě lépe popsán v doprovodných dekanech.

  • (a) LYRA: ON ROZRADOSTŇUJE NEBESA

Lyra, harfa, je označena jednou z nejjasnějších hvězd severní oblohy – Vegou „on bude vyvyšován“, „triumfující bojovník“. Další hvězda, Fent-Kar (E), znamená „had vládl“. Znamení představuje radost a jásot ze zničení hada. Některé zvěrokruhy jsou doplněny o postavu orla nebo jestřába, nepřítele hada, který zaujímá vítězný postoj.

V souvislosti s vystřelováním Božích „střel“ proti nepříteli (Ž. 21:13), jsou jeho lidé vyobrazeni jako ti, kdo zpívají a oslavují jeho moc (v. 14). Kniha Zjevení předpovídá jak se tato píseň v onen den rozezní napříč celým vesmírem (Zj. 14:2; 15:2; 5:8-13).

  • (b) OLTÁŘ: ON ZAPALUJE OHNĚ TRESTU

Jméno tohoto znamení má význam „hořící pohřební hranice“ (G. L); „dokončení (toho, co bylo zaslíbeno)“ (A) a „pronesená kletba o zničení“ (H, G). Znamení zobrazuje pohřební hranici. Denderský zvěrokruh (E) zobrazoval postavu posazenou na trůn „přicházející“, která vítězí nad tím zlým. Celkový význam tohoto znamení je tak spojován s konečným zničením, naplněnou kletbou, posláním do „hořícího jezera“ připraveného pro ďábla a jeho anděly“ (Zj. 20:10; Mt. 25:41).

„Uvržeš je jako do peci ohnivé v čas rozhněvání svého; Hospodin v prchlivosti své sehltí je, a oheň sžíře je.“ (Ž. 21:9).

  • (c) DRAK: ON SVRHNE DRAKA Draco (Drak)

Drak se vine podél téměř celého severního pólu oblohy, a tak vykresluje Satanovu pýchu:

„Vstoupím do nebe, nad hvězdy Boha silného vyvýším stolici svou, a posadím se na hoře shromáždění k straně půlnoční. Vstoupím nad výsosti oblaku, budu rovný Nejvyššímu.“ (Iz. 14:13,14).

Draco znamená „pošlapaný“. Jména hvězd v této skupině znamenají: „lstivý“; „podvodník“; „plný podvodů“; „ten, který má být zničen“; „pokořený, sražený“ a „potrestaný nepřítel“. Mohlo by to být vysvětleno ještě jasněji? Had a drak je jedna a tatáž osoba; had zobrazuje Satana ve smyslu záludného podvodníka; drak zobrazuje jeho vyzbrojenou sílu jako násilného utlačovatele. Tento třetí dekan přesně vysvětluje, koho Střelec zasahuje a tím vzbuzuje vítězné písně vítězství.

Kniha Zjevení předpovídá, že onen velký rudý drak, který stál před ženou, aby pohltil její dítě jakmile se narodí, ale který nepřemohl Símě této ženy, bude na čas na zemi pokračovat ve svém pronásledování, a to až do doby, než přijede na bílém koni korunovaný bojovník, aby jej navždy srazil (Zj. kap. 12, 19, 20).

„On potrestá Leviatana, toho zvrhlého hada; a zabije draka“; a zachránění lidé budou vyzváni, aby v onen den zpívali (Iz. 27:1,2). „Po lvu a bazališku choditi budeš…“ (Ž. 91:13).

Takto končí první kniha zvěrokruhu, „Zaslíbený vykupitel“.

SHRNUTÍ

1. PANNA – ženino símě: Vytoužený syn panny, věčná bytost, která nese židovské jméno Ježíš, sestoupí z nebe, je mu určeno zemřít jako oběť za hřích, v opovržení lidstvem, avšak na konci shromáždí své stádo.

2. VÁHY – Jeho svrchované vykoupení: Ve sporu musí být zaplacena cena, aby bylo vykoupeno to, co bylo ztraceno. Tou cenou je smrt na kříži, sebeoběť. Odměnou je koruna.

3. ŠKORPIÓN – ten, který v boji zraní: ačkoliv nepřítel, který usiluje o korunu, zraní Přicházejícího, bude zadržen a nakonec pošlapán.

4. STŘELEC – jisté vítězství: Ten, který je dvojí podstaty nastolí spravedlnost. Když zvítězí, nastane veliká radost a na podvodníka bude seslán oheň trestu.